الجمعة، 28 مارس 2008

5) سبح تاتا اتنين في تلاتا

عادت عمتي من الحج محملة بالهدايا لجميع افراد العائلة وكان من نصيب كل فرد سبحة هدية وطبعا دة علشان الثواب يجيب بعضة وتلم حسنات بالهوبر (أنا مبحسدش انا باؤر بس).

وانا ماسك السبحة وبسبح لقيت حاجة غريبة أوي في السبحة دي منها , أنها متقسمة 15 وبعدين 12 وبعدين 18 لغايط ميبقى المجموع الكلي 100 عقدة.


السبحة طويلة اوي تخليك تمشي في أتجاة واحد ومترجعش تاني (حاجة حلوة خالص),بس سمعت من واحد قربنا ان السبحة دي …. أنها يعني بتاعة …. الشيعة.

ساعتها رمتها وغسلت ايدي وأستغفرت ربنا أعوذ باللة دي السبح اللي بيها بيشتموا الصحابة الكرام , لكن لاء مش حكون سلبي دي السبحة دي (MADE IN BY SHY3A) , ففكرت شوية ولقيت حل علشان أحولها ل((MADE IN BY SONA.

كل اللي عملتة أني ظبطها تلاتة وتلتين عقدة وبعدها الخرزة الكبيرة وتلاتة وتلاتين وخرزة كبيرة لغايط المائة, ولفيت على بيوت قريبي وفضلت أعمل التعديل في السبحة علشان نحولها من شيعة لسنة , والحمد للة الموضوع تم على خير لكن عمتي قلتلي .

عمتي : أنت شاطر أوي وعلشان كدة خد دول وأتسلى .

سيبو في حالو : أية دول ؟؟

عمتي : دي شوية سبح بوذي على مجوسي على هندي على شيعي بالطوائف الأثنى عشرية كلهم خد حولهم (سنة )وهاتهملي تاني.

سيبو في حالو : طب أية رأيك بدل منحولهم (سنة) , متيجي نعملنا دين جديد ونلخبط السبح دي على بعضهم ونسمية (سبح تاتا اتنين في تلاتا) . (تمت)

5 Comments:

بطوط حبوب said...

يخرب بيت مخك انا فطست من الصحك بجد
هههههههههههه
سبح تاتا 2 * 3
وحلوه اوى عشان نحولهم سنه
ياعم كنت قلتلهم يسحبوا على ايديهم ويريحوا نفسهم
ههههههههههههههه

ftafeet said...

هههههههههههه
يخرم جيبك ياشييييخ بجد حلو اوى

انت بتجيب الحاجات دى منين يابنى متسلفنى حبه حكاوى احطهم عندى

ايه الطمع ده

تسلم ايدك ياقمر

نوناااا

sebofy7alo said...

بطوط حبوب
مرسي ليك خالص على انك علقت عندي وكمان لأنك ضحكت وأتبسط .
ولو قولتلهم يسبحوا على أيديهم يبقى فين القصة لازم شوية بهرات وتتبيلة علشان الطبخة تبقى لذيذة وشهية.

Ftafeet
الحاجات اللي بكتبها دي كلها حصلت حقيقي بس مش بالشكل دة يعني فعلا أنا شفت السبحة المية اللي متقسمة كدة وبنيت عليها القصة وكمان كل اللي فات. ولسة دة فية حجات كتييييييييييير انت لسة شفتي حاجة؟؟ التقيل جي.
ومرسي ليكي جدا وانا مبسوط أنكم أتبسطوا.

dodda said...
أزال المؤلف هذا التعليق.
dodda said...

ايه ده انت كتبت كل ده امتى؟؟؟
كلامك لذيذ موت
انا عاوزه سبحه من المتظبطين دول

وكان نفسى فى لفه بالتوكتوك
ملحقتوووووش

:O(

blogger templates 3 columns | Make Money Online