الجمعة، 28 مارس 2008

4) الكنز والجزيرة المهجورة

وأنا راجع من الشغل زي كل يوم ركبت المترو علشان دة أسرع المواصلات إلى الآن (عادي خالص) , المترو وصل ووقفت زي كل يوم وظهري على الباب ووجهي ناحية الناس اللي داخلة عربة المترو؛ وفي محطة رمسيس وصل الزحام الى الذروة لدرجة أني مش قادر أخد نفسي .
وفي تلك اللحظة يقف قدامي شاب وعمل حركة بتغظني اوييييييييييييييييييييييييييييي تفتكروا أية؟؟؟.
حط أيدة في مناخيرة وكأنة بيدور على الكنز المفقود اللي محدش في وسط الزحام حيلاقية وفضل على كدة مدة طويلة والنصيبة أن وشة في وشي وبيني وبينة شبر تقريبا .
قولت أبص ناحية اليمين قلاقيلكم اللي جنبي برضة بيعمل نفس الحركة ,بسيط شمالي شرحة ,في أي ناحية علشان عيني تهرب لكن الصدمة أن كل اللي في العربية بيعملوا الحركة دي وكأنها مسابقة مفتوحة للجميع لللي يوصل للكنز بدري حيبقى لية جايزة من أدارة المترو.
اديتلهم ظهري وبصيت ناحية الرصيف التاني....... (هيء هىء هىء ..) الرصيف كلة بيبصلي وبيعمل نفس الحركة والمفاجاءة ان في مترو عدى من جنبنا ووقف سواق المترو يبحلقلي ويدور على الكنز في الجزيرة المهجورة وساعتها فقدت الوعي تماما .
راكب : أصحى يا أستاذ وصلنا اقوم أنت نمت ولا أية؟ ولا أية اللي حصلك ؟.
سيبو في حالو : ه ؟ ه ؟ أنا فين ؟ لالالالا ابعد أيدك عني أغسلها .
راكب : أنا أيدي نضيفة حتى شمها كدة .
وحط أيدة في وشي وأغم عليا تاني .
قمت لقيت المترو فاضي وطلع أني في جراج المترو يعني أتحبست ومش حعرف أروح (هىء هىء هىء...) ياريتني كنت بدور على الكنز زيهم مش كنت روحت بدري بدل العطلة دي؟ ,خلاص أعمل اية حنام هنا النهاردة وبنفس التذكرة (تمت)
ملحوظة:
أرجو من جميع الأخوة المدونين والناس جميعا عدم فعل ذلك الموقف أي(البحث عن الكنز في الجزيرة المهجورة) في أي مكان عام لأنة منظر مش لذيذ خالص . أستنوا شوية أصبروا لما تروحوا أو تختلوا بأنفسكم ودوروا على الكنز براحتكم .
مش كدة ولا أية ؟؟.

3 Comments:

Ahmed Al-Sabbagh said...


رائع يا ولد

بس اخر قرف يعنى

بس اسلوبك جميل اوى

وفكرة البوست روعة

انت جامد بجد

تحياتى لك

احمد

sebofy7alo said...

بجد يا مان انا ببقى مبسوط لما بتزورني,
وكل سنة وانت طيب ويجعلة عامر.

ftafeet said...

ييييييييييييع اخص عليك ياشريف يعععععع
انا فرقت اوى اوى

ربنا يسامحك
بس بجد انت عارف رايى فى كتابتك حلو اوى كالعاده

تسلم ايدك ياقمر


نوناااااا

blogger templates 3 columns | Make Money Online