الاثنين، 24 مارس 2008

3) مشروع التوكتوك للجميع

-انا خلاص زهقت من المواصلات كل يوم فرهدى في المواصلات مرة اتشعلأ ومرة اتحشر في النصف بين سيتيتين تخان ومليانين ومعرفش اعدي منهم , دة غير لما التباع يقولي سنة جوة شوية يادي السنة والضرس والبؤ كلة, منا واقف كدة مبسوط, لازم يعني سياسة( حشر زنق تاكل ملبن) لكن لاء انا مش ممكن أسكت على البهدلة دي بتاعة كل يوم وعلشان كدة قررت أني .. أشتري توكتوك .

أية ؟ بتبصولي كدة لية ؟ أة حشتري توكتوك وانا رايح أجيبة دلوقتي من واحد قريب من الحتة جنبنا يعني مش حتأخر 3سنين بس وراجع أوك سلام.

-وبعد 3سنين اا أقصد 3ساعات

-أنا جيت أتأخرت عليكوا حقولوكوا أية اللي حصل بعد ماسيبتوكوا .

أصلي بعد متفقت مع الراجل على السعر وأشتريتة خلاص ,قولتلة عايزك تعلمني السواقة علية وبالعافية وافق وانا دلوقتي جاهز للسواقة بالتوكتوك اللي عايز يتعلم حعلمة, فري للمدونين وببلاش لغير المدونين.. أية رأيكم بقى؟؟؟.

صباح اليوم التالي :

يااااااااة الساعة بقت كام ؟ الحمد للة لسة بدري على الشغل,أنا مش مصدق أني جبت توكتوك وحروح بية الشغل أنا مبسوط أوي .

لما أبص كدة من ورى الستارة وأشوف عثمان البواب حيغسلهالي زي موصيتة أمبارح (أة لسة في بوابين أسمهم عثمان مستغربين لية ؟؟) وحشوف كدة حيمسحها زي المرسيدس بتاعة الجار اللي جنبنا ولا حيمسحها أي كلام, أنا أصلي قولتلة عايز كل مبوص من الشباك قلقيك بتمسحهاوبتغسلها(أة أصلي مش عايز أبقى ققل من جارنا هو عندة مرسيدس أنا عندي توكتوك).

ينهار أسود أية اللي عثمان بيعملة دة مش ممكن دا أنا حخرب بيتة أنا نازلة .

عثمان : صباح الخير يا بشمهندز.

سيبو في حالو : صباح الزفت, أية اللي انت عاملة دة جايبلي طشت كبير وناقع التوكتوك فية أنت مجنون ,التوكتوك بااااااظ يا غبي .

عثمان : لا يابشمهندز هدي نفسك أنا حنشرة على السطح وحيبقى زي الفل.

سيبو في حالو : اللة يخرب بيتك متكوية أحسن ,حروح الشغل أزاي أنا دلوقتي .

عثمان : متقلقش يا بشمهندز واللة أنا حظبطلك التوكتوك وحخليهولك زي الفل روح حضرتك الشغل عادي وتيجي بالسلامة حتلاقيه فلة.

سيبو في حالو : يا دي النيلة حتشعلاء تاني وحتحشر تاني وأدخل سنة وأدخل بؤ, أعمل أية مفيش غير كدة أمري للة مفيش نصيب النهاردة.

صباح اليوم اللي بعد التالي علىطول :

ترررررررر....ررررررن

المنبة فين؟؟؟ فين؟؟؟؟ لا أية دة دة الشبشب ,أوف أنا لازم أقفل المنبة دة كل يوم بنفسي؟ انا عايز اعين حد من الشباب العطلانين لوظيفة كاتم المنبة ,اة أول ميحس أنة حيرن يقفل المنبة على طول وبعدين يصحيني وأقوم قلطشلة (أية اللي أنا بقولة دة؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دة مش موضوعنا دلوقتي قوم شوف التوكتوك).

أة صحيح فكرتني بالتوكتوك لما أقوم أبص كدة .

عثمان : صباااااااح الخييييييير يابشمهنددددددز حاسب راسك أنا بكلمك من السطح.

سيبو في حالو : أية دة أية دة حاسب حاسب اللة يخرب بيتك حد يعمل كدة , منزلي التوكتوك بحبل من السطح , يادي الفضايح قدام جاري بتاع المرسيدس ربنا أبتلاني ببواب غبي ,طب حاسب سلك النت يتقطع مش حعرف أكتب مدونة النهاردة مش حتبقى طازة.

الست جارتي اللي تحتي علىطول : أية دة أية دة يا مصبطي؟!! في حرامي يا جججججججمعة أقوم الغسيل بيتسرق وانت نايم , اللة يخرب بيت الصين مخلوش حاجة والا عملوها خلو التوكتوك يطير قوم بقى شوف النصيبة دي.

سيبو في حالو : صبا ح الخير يا مدام مفيش حاجة أصل..

(جمعة جة جمعة جة أروح فين أستخبى أنا فين يلاهوي)

جمعة : فين الحرامي ياولية انا مش شايف حد دة عثمان فوق يظهر حد بيبني فوق وبيطلعوا طوب سيبيني أكمل نوم دوشتيني.

سيبو في حالو : أووووووف الحمد للة ربنا ستر مشفنيش ,يالا يازفت بقى خلص قبل الجيران متصحى .

عثمان : التوكتوك جاهز للأنطلاق يا بشمهندز أنزل برحتك , تحب أديلك وش للتوكتوك كدة عقبال متنزل .

سيبو في حالو : لالالالالالالالالالالالالا أوعى تيجي جنبة أركنة على جنب وحاسب يتسرق أنا نازلك حالا.

(أنا أية اللي دبسني التدبيسة السودة دي؟؟ منا كنت بروح شغلي ومحدش كان بيحس بيا ولا عثمان زفت شخصيا)

-وفي الطريق الى الشغل.

سيبو في حالو : هي الناس بتبصلي كدة لية صحيح هو مفيش توكتوك عند ميدان التحريرو وميدان طلعت حرب بس أعمل أية لازم أسبق الناس في أفكاري وأبقى متطور(بس بقى محدش يشغلني علشان بسوق أنا مندمج في السواقة).

-وصل الشغل.

الحمد للة أخيرا وصلت أنا مبسوط أوي أوي أوي , بس في حاجة ............ حركن فين؟ مفيش مكان (فينك يا عثمان ميزتك أنك بتتصرف في الزنقات!).

أحدى المارة في الشارع : يا أستاذ في دورية بتعدي من هنا وبتاخد التكاتيك وبكلبش العربيات وهما جيين دلوقتي من الشارع اللي ورانا دة.

سيبو في حالو : طب أعمل أية ولا أروح فين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أة جاتلي فكرة

فية كرتونة كبيرة أوي يظهر حد راميها ومش عايزها أنا حخدها وحغطي التوكتوك على الرصيف ,يعني أنا كدة في السليم (الواحد لازم يشغل دماغة شوية علشان يضحك على الحكومة )

يا سلام ياأبو الهندسة فكرة جامدة طحن كدة تمام أة محدش شايفة , أنا حطلع الشركة وحنزلك ياعسل .

-وبعد 8 ساعات شغل في المكتب:

الحمد اللة الشغل خلص كان يوم طويل أوي , لما أروح بقى وأنا راكب الكتكوتي .

أية دة فين التوكتوك ؟؟؟؟؟؟

سيبو في حالو لعامل النظافة بتاع كل يوم: لو تسمح كان فية كرتونة هنا مشفتهاش؟؟

عامل النظافة : الكرتونة الكبيرة أوي ؟

سيبو في حالو : أة هي.

عامل النظافة : أة أنا شفت كراتين كتيرة هنا في المكان دة وجت عربية الزبالة وبتشيل الكراتين اللي على الأرصفة .

سيبو في حالو : نـــــــــــــــــعـــــــــــــــــــم ؟ عربية زبالة ؟

عامل النظافة : أة مهو أي كرتونة على الرصيف عربية الزبالة بتشيلها علىطول وبتوديها على المقلب العمومي وبعدها بتتحرق علىطول , هو حضرتك بتسأل لية؟هو فية حاجة؟

سيبو في حالو: والعربية دي جت أمتى ؟

عامل النظافة : الصبح بعد مدورية المرور بتمشي تيجي عربية الزبالة علىطول . هو برضة حضرتك بتسأل لية هو في أية يا بية؟

سيبو في حالو : ينهار أسود يشماتة عثمان فيا , وحرجع تاني للشعلأة و الحشر تاني وخش سنة قدام شوية .

الوداع يا توكتوكي(تمت).

13 Comments:

Ahmed Al-Sabbagh said...

اول تعليق

حجز مكان ولى عودة

احمد

Ahmed Al-Sabbagh said...

ههههههههه

جميلة يا شيكو

تسلم

sebofy7alo said...

أحمد الصباغ
أنا مبسوط أوي أنك متابعني
وعشان كدة حجبلك توكتوك

Reham Mahmoud said...

لو سمحت انا عايزة توكتوك زى الواد احمد اوعى تنسى
فعلا التوكتوك بقى اكتر من العربيات
موضوعك جميل ومهم
ربنا يوفقك
ريهام

sebofy7alo said...

توكتوك واحد بس؟ لاء
توكتوك تكاتك تكاتيك حوصلهالك لحد البوتيك.
بوتيك الورد اللي زرعاة في مدونتي
-أية رأيك بقى؟؟
ومرسي ليكي على متبعتك لمدونتي يا أميرة الرومانسية

ftafeet said...

ياعينى وونبى التوكتوك صعب عليا اوى
يعنى زمانه اتلسوع من النار دلوقتى

بس عارف والله بوست جامد اوى واكتر حاجه ضحكتنى لما كان عثمان ناقع التوكتوك فى الطشت ياخرااااااابnده شكل عثمان ده نكته

بس برضه انا ماليش دعوه اشمعنى تجبلهم تاكتك وانا لا انا عايزه حبه تكاتك انا كمان


نونااااااااا

Lobna Ahmed Nour said...

تجربة تكتكية UNIQUE جدا

ربنا يعوضك بدك التكتك مية

تحياتي

sebofy7alo said...

ftafeet
أوك حجبلك توكتوك سواقها عثمان يجيبك ويوديكي وبليل ينقع التوكتوك بشوية أريل.
ومرسي لمتابعتك .

unique
مرسي ليكي ويسمع منك ربنا
بس دة يبقى موقف توكتوك ومين حيسوق دة كلة .

سارة said...

هههههههه
مدونتك لذيذة ودمها خفيف
ربنا يوفقك

بس على فكرة
التوكتوك مش سهل اوى كدة
ده بقى ب30 الف باين

•√أريـ السمر ـج√• said...

جميلة اوى فعلا ..
و اسلوبك سهل و سلس لدرجة عشت معاك الموقف كله ..

خصوصا و التوكتوك نازل من السطح

بالتوفيق يارب ..
دمت بخير

SKOBL- Little Lazy Me said...

ههههه .. انت بجد جبت توكتوك ... و الله لو عكلتها تبقى راجل دماغ أوي !
بس بجد حلوة أوي و عجبتني جمعة جه جمعه جه .. لذيذة أوي المواقف دي ..
كل التحيات

SKOBL- Little Lazy Me said...

معلش أنا كنت أقصد لو عملتها

sebofy7alo said...

سارة
التوكتوك عامل الصيني ب8 الاف جنية والتيواني ب10الاف جنية
وبرضة مفيش فايدة .


أريج السمر
شكرا ليكي وأن شاء اللة فية حاجات كتييييييييييييييييير أوي خليكي هنا على طول.

skobl-little-lazyme
كنت حعمل جزء تاني بس قلت كفاية كدة وأعمل فكرة تانية أحسن لزوم التنويع
وأتمنى تكون هنا على طول في مدونتي.

blogger templates 3 columns | Make Money Online