الثلاثاء، 8 أبريل 2008

9) ماذا تفعل لو كنت مكاني؟

معظم شغلي مع قطاع الحكومة بنسبة 80% والباقي قطاع خاص وشغلي عبارة عن صيانة للأجهزة الطبية في المستشفيات الحكومية والخاصة والغريب أني كل مروح مكان من اللي في الحكومةوبصلح جهاز معين ويكون موظف واقف معايا وفي نفس الوقت يعدي المدير المسئول والتنفيذي ويقولي:

المدير : صباح الخير يا بشمهندس أية الأخبار في الشغل؟

(لسة حرد فقلاقي الموظف يرد بدالي ويقول:)

الموظف : صباح الخير يا فندم كلة تمام وكلة ماشي زي توجيهات حضرتك ومفيش مشاكل والأمور على مايرام والمهندس (البركة فية ) الأجهزة بتخاف منة وبتتصلح لوحدها أطمن حضرتك.

المدير : طيب كويس وشك حلو علينا.

(أنا مكلمتش ومقلتش حاجة ملحقتش يا ناس أنا عايز أكلم دة مدنيش فرصة , الحكاية دي بتكرر كل يوم وكل ساعة وفي كل مكان أروحة هو أية اللي بيحصل دة؟؟؟)

وفي أول لقاء شهري مع مديري في الشركة .

المدير : ها أية الأخبار؟ الشغل معاك عامل أية فية مشاكل مع حد ؟.

سيبو في حالو : لا يفندم كلة تمام كلة ماشي حسب توجيهات حضرتك والدنيا ماشية زي الساعة.

المدير : أنت شكلك أتعديت من موظفين الحكومة ولا أية؟ دة نفس أسلوبهم .

سيبو في حالو : لالا أنا كويس وزي البمب اللي يشوف حضرتك لازم يكون دايما بصحة عال العال هو يمكن بس ضغط الشغل بس.

المدير : شكلك كدة في حاجة. (جرس التليفون رن من مكتبة).

المدير : ألو..... أيوة؟ أهلا اهلا .... أية ؟؟؟ معقولة ؟؟ طيب أحنا أسفين جدا وحبعتلكم مهندس من الشركة مع السلامة مع السلامة.

المدير : أنت يا بشمهندس عمال تقولي كلة تمام وكلة عال العال وكل الأجهزة اللي أنت المفروض تكون صلحتها عطلوا كلهم أتفضل على مكتبك ومخصوم منك يومين أتفضل.

(اللة يخرب بيت الحكومة أنا كان مالي ومال الهندسة أنا لية مشتغلتش بقال وأفتح كشك وأبيع ملبس ولبان بدل التعامل مع الحكومة أنا حاسس أني أتعديت منهم وأني بكلم زيهم وبتصرف زيهم شوية شوية حطلع تصريحات , بس لازم أنتقم من الحكومة أنا مش حروح الشغل بكرة وحطلع في الأضراب بتاع 6 أبريل اللي هو بكرة ....أنا رايح سيبوني محدش يحشني سيبوني ).

وفي صباح السادس من أبريل أمام جامعة القاهرة :

سيبو في حالو : مش حنسلم مش حنبيع مش حنقبل التطبيع.

واحد من الأخوة المضربين : يا أستاذ تطبيع أية أنت فاهم الموضوع غلط المشكلة في الأسعار قول حاجة تانية أو قول زينا .

سيبو في حالو: أة لمؤاخذة أصل كلة دخل في بعضة ما هو مفيش حاجة عدلة الواحد مش عارف يقول أية ولا أية؟؟؟؟

وفجاءة

أمسكوة... هاتوة... أيوة اللي هناك دة.......... محدش يسيبو ...حلق علية حلق علية .

سيبو في حالو : دول بيشوروا عليا ينهار أسود أنا لازم أجريييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي.

أةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة لالالالالالا بلاش كدة بلاش كدة أةةةةةةةةةةةةة عينييييييييي وشي بؤى اةةةةةةةةةة ياكلي على بعضي ياني .

سيبو في حالو: طيب اعمل اية كنت بكلم زي الحكومة فتخصم من مرتبي وكنت حتفصل من شغلي , ولما عاديت الحكومة وعملت أضراب عيني ورمت وطلعلي ضب من قفايا .(أعمل أية؟ ماذا تفعل لو كنت مكاني؟) (تمت).

10 Comments:

بطوط حبوب said...

ريح نفسك
هههههههههههههه
تدويناتك نحفه

sebofy7alo said...

بطوط حبوب :
أريح نفسي يعني مكتبش ؟؟؟؟
بس انا لسة عندي حجات كتييييييييييير أوي.
واحدة واحدة كلة جاي.

غير معرف said...

السلام عليكم
يا اخى الكريم
أنت لازم بردوا تاخد بالك بتتكملم مع مين
وانت عارف عيون حبايبنا مش بترحم

sebofy7alo said...

عمر المصري
عيون أية؟ قول أيد حبايبنا شلالايت حبايبنا وسجون حبايبنا
هههههههههههههه
شكرا ليك جدا

ftafeet said...

اعمل زيى وريح دماغك وتعالى معايا الامارات وسيبلهم البلد

غير معرف said...

اعرف الحق ثم اتبعه و لا تخشى فيه لومة لائم

sebofy7alo said...

ftafeet:
انا لو جاتلي الفرصة حاخد مدونتي وقول يا فكيك , بس هل فعلا الأمارات أحسن من هنا ؟ ولا انيل من سيدي ألا ستي؟؟
ههههههه
ربنا يوفقك وتيجي بالسلامة انشاء اللة



منة اللة :
أكيد يبقى حصمد في المظاهرات والأضرابات ومش حيهمني ومش حنسلم مش حنبيع ومش حنقبل بالتطبيع (تانييي تطبيع)
هههههههههه
شكرا ليكي يا منة اللة .

shorouk said شروق سعيد said...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
و الله بتحصل معانا كتير أوي
نجيب الراجل المهندس عشان يصلح الجهاز نيجي نفتحة يقوم شغال لوحدة
لأ و كمان الرسيفر نجيب الراجل من آخر الدنيا يصلحة مجرد ما يدخل الشقة نلاقية أشتغل
و الموبايل أروح بيه للمحل عشان أصلحة يجي المهندس يفتحة يقوم شغال 100 فل و عشرة


و الله بيصعبوا عليا الناس دي


البلوج ده لذييييييييييييييييييييذ جداً جداً جداً

أسماء علي said...

هههههههههههههه
البوست خلاني على الأرض من الضحك
بس اهه نفعك في المحضر الموضوع ده
...
بوست جميل بجد ...

أسماء علي said...

هههههههههههههه
البوست خلاني على الأرض من الضحك
بس اهه نفعك في المحضر الموضوع ده
...
بوست جميل بجد ...

blogger templates 3 columns | Make Money Online